Sprawność fizyczna

aktywność fizyczna

Z czym ci się kojarzy sprawność fizyczna i treningi ? Z białkiem, siłownią, spotkaniami ze znajomymi, nowym strojem do ćwiczeń ? A może z trenowaniem do upadłego i wylanymi litrami potu ? Ćwiczyliście dzisiaj? Jeżeli nie, to dlaczego? Nie było czasu? Za dużo spraw na głowie? Koronawirus ? Jest kiepska pogoda? A może po prostu brakuje Ci sił? Wszyscy wiemy, że kondycja fizyczna jest ważna dla naszego zdrowia, ale czy wiesz, że może być również kluczowa dla Twojego biznesu?

Dodatkowo korzystnie wpływa na naszą kreatywność, koncentrację, produktywność. A mimo to, znajdujemy wymówki, żeby nie ćwiczyć. Tak właśnie jeszcze roku temu było u mnie. Niby wiedziałem, że powinienem ćwiczyć, ale albo nie miałem czasu albo nie miałem siły albo jedno i drugie. Wszystko się zmieniło, gdy postanowiłem wcielić w życie Nasz program 5S , którego istotnym elementem jest sprawność fizyczna. Trafiłem również na artykuł na Kampanii Społecznej „Żyję świadomie” , w którym autorzy krótko rozprawili się z moimi obiekcjami https://whlf.eu/article/4-najczestsze-wymowki-aby-nie-cwiczyc-jak-je-pokonac/78?lang=pl

Czym jest sprawność fizyczna i dlaczego jest ona ważna ?

Dzięki ćwiczeniom mamy możliwość jednoczesnej pracy nad ciałem i umysłem. Aktywność fizyczna 3 razy w tygodniu to nie tylko rozwój ciała – to także nauka konsekwencji i poświęcenia. Ćwiczenia fizyczne to nie tylko ładne pośladki, wyprofilowane nogi i wyrzeźbiona klatka piersiowa – to także dopracowywanie wersji siebie.

Jak wyjaśnia w swojej książce Damon Young, autor “Jak myśleć o ćwiczeniach”, mogą one potencjalnie wpłynąć na wiele obszarów naszego życia.

Dualizm i fitness, czyli dlaczego nie ćwiczymy

Niezależnie od tego, czy są to nawyki i zachowania, lenistwo i apatia, złe zarządzanie czasem i brak priorytetów – winimy coś lub kogoś za nasze niedociągnięcia. Zamiast przypisywać winę jednej rzeczy, musimy zrozumieć, że istnieje rozłączenie między umysłem a ciałem. Co mam na myśli?

Aby uniknąć skakania do filozoficznej króliczej dziury, streśćmy dualizm jako podział dwóch przeciwstawnych sobie pojęć. Dualizm może być “rozłączeniem umysłu i ciała, myślenia i działania, ducha i ciała”, jak wskazuje Young. W dzisiejszym społeczeństwie dualizm jest widoczny w sferze pracy zawodowej.

Większość miejsc pracy to miejsca siedzące (umysł), w których ruch (ciało) nie jest punktem centralnym. Podczas gdy my jesteśmy ostatecznie odpowiedzialni za nasze własne działania, dualizm posiada zdolność do odłączenia naszego umysłu. Young twierdzi, że “dualizm nie powoduje bezpośredniego lenistwa, ale może zabić ambicje: stajemy się bardziej skłonni tolerować życie niepełne, w którym forsujemy swój intelekt, ale nie nasz mięsień czworogłowy czy płuca”.

Łatwo jest dać się pochłonąć naszej pracy, ścigając się o awanse i ryzykując naszym zdrowiem w pogoni za “rzeczami i stanowiskami”. “Bycie klubowiczem na siłowni istnieje tylko na papierze, nie dlatego, że jesteśmy leniwi lub zapominalscy, ale dlatego, że strach przed chorobą z czasem mija” – mówi Young. Bezpośrednie zagrożenie znika, a my wracamy do udawania, że problemy są niewidoczne. Po co ćwiczyć tylko wtedy, gdy jest jakiś problem? Po co trenować tylko wtedy, gdy pozwalamy sobie na nadwagę lub chcemy zrobić wrażenie na innych?

Na zdjęciu Krzysztof Stolarz na siłowni zewnętrznej, dba o sprawność fizyczna


Uwolnij myśli w trakcie ćwiczeń

Niektórzy nazywają to “stanem flow”, ale rzecz w tym, że ćwiczenie wykracza poza poprawianie nastroju i kształtowanie nas – wznosi naszą kreatywność na nowe wyżyny. Darwin, wierzący w siłę ruchu, codziennie (bez względu na okoliczności) wykonywał długie spacery, aby uporządkować myśli. Ćwiczenia otwierają Twój świat, uwalniają Twoją wyobraźnię.

Zdobądź trochę poczucia wolności i ucieknij od codzienności.

Czy wiesz już, że podniesienie ciężaru lub przebiegnięcie 10 km powoduje “naturalną euforię” po przekroczeniu bariery. ( Z czasem będą to większe wyzwania, ale stan euforii pozostaje ) Trening działa na Nas jak “naturalny narkotyk”. Daje również poczucie dumy

Filozof David Hume definiuje dumę jako “przyjemność w sobie”. Dzieli on dumę na dwie części: przyczynę przyjemności i przedmiot, któremu ją przypisujemy. Hume stwierdza, że “dumą, obiektem jesteśmy my sami”. Nigdy nie możemy go zobaczyć ani dotknąć, ale mamy o tym wyobrażenie”.

Przykładem może być posiadanie zgrabnych pośladków. Masz z tego przyjemność, ponieważ sugerują one siłę, szybkość i świetną sprawność. Te z kolei obiecują więcej przyjemności, ponieważ: zwiększają pożądanie u pań (panie uwielbiają ładny zestaw pośladków), lepsze biomarkery zdrowia, i tak dalej. Jak stwierdza Young, “możemy również znaleźć przyjemność w obietnicy przyjemności”. Przyjemność nie jest przypadkowa, jest oparta na tym, co cenimy.

Poczucie piękna uzupełnia równanie

Niewiele jest na tym świecie rzeczy, które pasowałyby do piękna i fascynujących możliwości ludzkiego ciała. Kiedy widzisz ciało, które jest proporcjonalne i płynie z gracją, to jest to hipnotyzujące. Taka sylwetka daje pokusę siły, szybkości, umiejętności i atrakcyjności seksualnej.

Mięśnie nie są prawdziwym pięknem tego równania. Prawdziwe piękno jest tym, do czego zdolne są nasze ciała i ich złożony wygląd. Mięśnie są lukrem na torcie (choć trochę atrakcyjnym lukrem).

Jak bardzo powinniśmy być umięśnieni? Jaka waga jest wystarczająco dobra? To są pytania, które musisz rozstrzygnąć w indywidualnym odniesieniu.

Pamiętaj że każdemu podoba się coś innego i że piękno jest w oku patrzącego.

Pozwól sobie cieszyć się procesem dążenia do celu i pielęgnuj go.

Zapraszam Cię również do przeczytania mojego poprzedniego artykułu o tym, jak być liderem zmian. Sprawność fizyczna, bez wątpienia pozwoli Ci być bardziej efektywnym w tym zakresie.

A jak Ty dbasz o swoją sprawność fizyczna ?

Gdy #rozwijamyzdrowybiznes stosujemy 7 podstawowych elementów. Pamiętajmy, że #zdrowie nie jest stanem, ale ciągłym procesem. Zmienia się świat, zmienia się nasze otoczenie, zmieniamy się my – i potrzeby naszego ciała. Poniższe 7 elementów pozostaje jednak uniwersalne – wystarczy je tylko dostosować do naszych zmieniających się potrzeb :

Świadome odżywianie
Wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Wraz z pożywieniem dostarczamy naszemu ciału podstawowe elementy budulcowe, energetyczne i regulujące. Prawidłowe odżywianie ma fundamentalne znaczenie w regeneracji i zapobieganiu większości chorób, począwszy od zwykłych przeziębień, poprzez choroby współczesne, aż po raka, a nawet depresję.

Sport i sprawność fizyczna
Znane powiedzenie mówi, że “sprawność fizyczna może zastąpić wszystkie leki, ale żaden lek nie zastąpi ich braku”. Ćwiczenia fizyczne mogą być najważniejszym bodźcem w budowaniu odporności i siły organizmu. Nie trzeba być maratończykiem, aby dostrzec dobroczynne skutki aktywności fizycznej; równie dobrze sprawdziłby się spacer. Najlepszą formą aktywności fizycznej jest ta, która jest dla nas przyjemna.

Suplementacja naturalna
Ma ona na celu poprawę aspektów zdrowotnych naszej diety poprzez jej wzbogacenie. Posiadamy szeroką wiedzę na temat roli odżywczych składników diety, takich jak witaminy i minerały. Dowiedzieliśmy się również więcej o pozytywnym wpływie składników nieżywnościowych, takich jak fitoestrogeny czy polifenole. Substancje te zwiększają odporność organizmu, pomagają utrzymać dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, a także spowalniają proces starzenia się. Ważne jest, aby wybierać produkty wysokiej jakości z naturalnych składników.

Bezpieczna detoksykacja
Narzędzia detoksykacyjne mogą obejmować np. dietę bogatą w owoce i warzywa – produkty zawierające wodę, błonnik i antyoksydanty. Woda jest niezwykle ważna, jej właściwe spożycie pozwala wypłukać toksyny z organizmu. Czasowy post również działa świetnie.

Chcesz więcej ? Zostały trzy elementy…

Stress management
Wszystko zaczyna się i kończy w naszej głowie. Nieustanny stres prowadzi do rozwoju chorób, które są później diagnozowane klinicznie. Jednocześnie nasza psychika może działać również w drugą stronę – jak na przykład w przypadku efektu placebo. Zdolność do pozytywnego myślenia i łagodzenia stresu jest błogosławieństwem. Różne techniki relaksacyjne pomagają w utrzymaniu właściwej higieny psychicznej. Nasza psychika jest również odpowiedzialna za motywację. Pamiętajmy, że nagłe i drastyczne zmiany szybko prowadzą do zniechęcenia. Lepiej wprowadzać ulepszenia w naszym życiu stopniowo, ale konsekwentnie – tak, aby stały się one częścią rutyny, a nie chwilowym, wymuszonym stanem.

Spokojny sen
Badania naukowe dowodzą, że sen ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia, a jego brak może szybciej doprowadzić do śmierci niż brak jedzenia. Już po 2–3 nieprzespanych nocach dramatycznie pogarsza się kondycja fizyczna i psychiczna, słabnie pamięć i zdolność koncentracji.

Samorozwój
Dobrowolny rozwój osobisty jest procesem trwającym przez całe życie. To sposób na to, by człowiek mógł prawidłowo ocenić swoje umiejętności i cechy oraz był w stanie skutecznie wyznaczać swoje cele życiowe. Można w skrócie powiedzieć, że rozwój osobisty to dążenie do maksymalizacji ludzkiego potencjału.

A jak Ty dbasz o swoje zdrowie i aktywność fizyczną ? Podziel się w komentarzu, a jeśli chcesz porozmawiać o Naszym programie 7S umów się na darmową konsultację

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *