nie rób tego na Linkedin

złe praktyki na LinkedIn

LinkedIn jest z nami już prawie dwie dekady, a mimo to, wciąż wiele osób traktuje go podobnie jak inne media społecznościowe. Nie jestem trenerem LinkedIn, ani nie prowadzę szkoleń z zakresu kreowania swojego wizerunku na LinkedIn. Do napisania tego artykułu skłoniły mnie ostatnie miesiące i działania, które zaobserwowałem, dlatego potraktuj to jako subiektywne spojrzenie na tę platformę.

Jest to także zapowiedź mojego ebooka skierowanego do osób z modelu marketingu sieciowego “MLM- nie rób tego na LinkedIn”, który powstał na podstawie moich doświadczeń, badania przeprowadzonego wśród mojej sieci kontaktów. Ostatecznie po zmianie formatu, ebook będzie dostępny od 16-go lutego, a możesz się na niego zapisać pisząc do mnie na LinkedIn w wiadomości prywatnej lub poprzez tę stronę ( okienko, które pojawia się przy wejściu na stronę krzysztofstolarz.pl ).

Jeśli podobnie jak ja lubisz historie, to spodoba Ci się formuła ebooka. Poznasz w niej Aleksandrę, która krok po kroku buduje swój wizerunek na LinkedIn, poznaje czym jest most sprzedażowy oraz dowiaduje się, że LinkedIn to ludzie. I o tym jest także dzisiejszy artykuł.

Dla Mnie LinkedIn to miejsce networkingu, ale wymiany doświadczeń i wiedzy. To platforma biznesowa pełna potencjalnych lub istniejących klientów, partnerów, pracodawców lub sprzedawców.

Codziennie widzę, że jest na LinkedIn wiele osób, które popełniają błędy i nie tylko marnują swój czas, ale także niszczą swoją wiarygodność. Aby mieć pewność, że tak się nie stanie, konieczne jest zrozumienie i staranne stosowanie właściwej etykiety i najlepszych praktyk LinkedIn.

Dobre maniery to po prostu sposób na pokazanie innym ludziom, że mamy do nich szacunek.

Bill Kelly

nie rób tego na linkedin

1. Nie spamuj

Kiedy chcesz przekazać informacje o swojej marce, łatwo jest przesadzić z postami promocyjnymi. W końcu chcesz mieć pewność, że osoby z Twojej sieci wiedzą o Twoich nowych produktach, Twojej specjalnej promocji i wszystkich korzyściach, jakie oferuje Twoja marka. Jeśli jednak traktujesz swoją sieć jak ogólną grupę odbiorców, której możesz sprzedawać, Twoje posty promocyjne będą prawdopodobnie wyglądały na spam.

Zamiast koncentrować się w każdym wpisie w mediach społecznościowych na celach promocyjnych, zastanów się, jak możesz dodać więcej wartości. Dodając wpisy na blogu lub filmy wideo możesz pokazać inną stronę swojej marki i stworzyć silniejsze powiązania z odbiorcami.

2. nie wysyłaj wiadomości opartych na skrypcie

Ctrl+C , następnie Ctrl+V i wszyscy w mojej sieci kontaktów, otrzymali moją wiadomość. Znasz to ? Mam nadzieję, że nie. Pamiętaj, że kontaktujesz się z drugim człowiekiem i tak należy traktować komunikację. Czy chodzisz po mieście i podchodzisz do każdego, aby powiedzieć mu wyuczoną regułkę z informacją o swoim produkcie ? Jeśli nie, to nie zachowuj się tak również na LinkedIn.

Nie należy wysyłać żadnych wiadomości, od których odbiorca nie znajdzie wartości – jest to również postrzegane jako spam. Przykładowo otrzymałem kiedyś ofertę szkoleniową skierowaną do właściciela firmy ubezpieczeniowej, a nie zajmuje się takim obszarem.

3. Nie ukrywaj swojego profilu

Możesz w pewnym momencie mieć powody, aby Twój profil był częściowo lub całkowicie prywatny. Istnieje wiele sposobów na dodanie prywatności do profilu LinkedIn. Możemy ukryć nasz profil na LinkedIn, ale nie zapominaj, że jest to portal społecznościowy i chcesz nawiązać kontakt z innymi ludźmi. Nie popełnij błędu próbując chronić i traktować swój profil LinkedIn jak swój profil na Facebooku. To jest platforma biznesowa.

Mając to na uwadze, spraw, aby Twoja lista kontaktów była otwarta na nowe kontakty, spraw, aby Twój profil był otwarty dla wszystkich. Jeśli są osoby, z którymi nie chcesz dzielić się swoimi informacjami, to nie powinny one być częścią Twojej sieci, a Ty powinieneś i możesz, po prostu usunąć je ze swojej sieci.

4. nie dodawaj kontaktów do listy mailingowej bez zgody rodo

NIE eksportuj swojej sieci kontaktów i nie dodawaj je do swojej bazy danych poczty elektronicznej – NIGDY.

Tylko dlatego, że ktoś połączył się z Tobą na LinkedIn NIE daje Ci to uprawnień do dodawania ich do Twojej listy i wysyłania ich emailem. Jest to całkowicie nieetyczne i nielegalne.

5. nie proś o potwierdzenie umiejętności każdego w sieci

Nie proś kogoś, by potwierdził twoje umiejętności, chyba że są to przyjaciele, rodzina, współpracownicy, klient lub ktoś, kto dobrze cię zna.

Jednym z najlepszych sposobów, aby uzyskać poparcie, jest udzielenie mu go. Kiedy kogoś popierasz, osoba ta otrzymuje powiadomienie i często odwzajemnia się, popierając ciebie.

6. nie proś obce osoby o rekomendacje

Nigdy nie pytaj kogoś, kogo nie znasz, o rekomendację. Zdarzają mi się takie prośby i nie jestem pewien, co ludzie chcą, żebym powiedział. “W oparciu o profil Marty, wydaje się być ciekawą osobą.” Jeśli nie znają cię lub nigdy nie doświadczyli twoich usług, nie mogą dać ci prawdziwej rekomendacji, więc nie pytaj.

W ten sam sposób, nigdy nie dawaj rekomendacji komuś, kogo nie znasz, lub którego usług nigdy nie doświadczyłeś. Twoja wiarygodność jest na szali, jeśli ta osoba działa nieprofesjonalnie.

7. nie publikuj postów skupionych na sobie

Dzieląc się własnymi treściami, upewnij się, że Twoim celem jest przede wszystkim dostarczenie wartości. NIE zamieszczaj informacji promocyjnych o sobie lub swojej firmie bez zapewnienia jakiejś wartości dla swojej sieci kontaktów.

8. nie skupiaj się na krytykowaniu innych i szukaniu zaczepki

Innym dużym błędem jest publiczne krytykowanie innych lub komentowanie ich negatywnie. Często widzę ludzi w gorąco debatujących lub obrażających swoich konkurentów.

Komentarze powinny być pozytywne i nigdy nie powinny być obraźliwe.

9. nie zostawiaj komentarzy pod postem bez odpowiedzi

Jeśli ktoś poświęca czas na przeczytanie i skomentowanie Twojego postu, postaraj się odpowiedzieć na niego w odpowiednim czasie.

Nie tylko jest to świetny sposób na rozpoczęcie lub zbudowanie relacji z komentatorem, ale Twój post lub artykuł będzie teraz widoczny w ich sieci pierwszego poziomu, rozszerzając Twój zasięg.

10. nie wysyłaj zaproszeń bez treści do przypadkowych osób

Naciskanie przycisku “wyślij zaproszenie” bez zbudowania relacji, to chyba najgorszy ze sposobów, który możesz wykorzystać. Co innego, gdy dotyczy to dobrego znajomego lub robisz to podczas rozmowy z daną osobą w ramach wymiany wizytówek. Przykładowo podczas śniadania networkingowego ( chociaż wówczas też warto dodać kilka zdań). Wtedy wysyłka takiego zaproszenia jest formalnością. W innym przypadku – nie rób tego!

nie chodzi o ciebie, a o innych

Największe błędy popełniane na LinkedIn wynikają z błędnego przekonania, że ludziom zależy na tym, co masz do powiedzenia. Po prostu tak nie jest. Zależy im na znalezieniu rozwiązania dla swoich problemów, to wszystko.

Ludzie podchodzą egoistycznie i patrzą pod kątem korzyści dla siebie. W kolejnym artykule przedstawię 10 zasad, które warto stosować – nie tylko – na LinkedIn.

Najważniejsza kwestia dotyczy tego, aby zawsze dostarczać niezaprzeczalną wartość, która przemawia do konkretnego typu osoby, z którą próbujesz się połączyć.

Jakie przykłady dobrych lub złych zachowań na LinkedIn znasz ? Proszę, podziel się ze mną swoimi uwagami,. Podziel się tym postem w mediach społecznościowymi, aby pomóc innym w unikaniu błędów na LinkedIn. To może ich kosztować pogorszenie wizerunku zarówno biznesowego, jak i osobistego.

Jeśli natomiast działasz w marketingu sieciowym, to zapraszam Cię na moją grupę na Fb. Dzielimy się tam wiedzą i doświadczeniami. Grupa bez rekrutacji, spamowania. Grupa typu Mastermind.

Dołącz do Nas na MLM z ludźmi, a nie na ludziach

Przeczytaj o dobrych praktykach na LinkedIn w drugiej części tego artykułu. Kliknij w ten LINK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *